skip to Main Content

Thermietlassen: zo werkt het!

In deze 38-daagse buitendienststelling worden de sporen opnieuw ingericht rondom het station Geldermalsen. Om de nieuwe spoorstaven aan elkaar vast te maken, werken wij met een speciaal soort laswerk: het thermietlassen. Thermiet is een mengsel van ijzeroxide en aluminiumpoeder. Thermiet wordt vaak gebruik bij het aan elkaar lassen van twee metalen. De sporen worden aan elkaar gelast en oneffenheden weggeslepen. Zo krijg je mooie, voegloze sporen (zonder het ‘kedeng-kedeng’-geluid). Wij leggen je in dit artikel graag met foto’s uit hoe het werkt:

  1. Eerst worden de twee spoorstaven uitgelijnd, zodat ze precies goed op hun plek liggen.
  2. Een gietmal wordt aangebracht. Hier komt het reactievat op te staan.
  3. De spoorstaven worden verwarmd.
  4. Het reactievat met thermiet wordt aangestoken.
  5. Het thermiet stroomt als vloeibaar ijzer tussen de spoorstaven in de gietmal.
  6. Nadat het laswerk is afgekoeld worden de gietmal en het vat verwijderd en de oneffenheden weggeslepen.
  7. Resultaat: een mooi en strak geheel aan spoorstaven zonder voegen!

De twee spoorstaven worden uitgelijnd

Afbeelding 1 van 7

Bericht delen:

Neem contact met ons op
Heeft u vragen over de werkzaamheden van De Lingense Alliantie? Of heeft u een goed idee voor het project SpoorOmgeving Geldermalsen? Laat het ons weten via onderstaand contactformulier.

06 53 59 98 51

info@delingensealliantie.nl

De Lingense Alliantie
Kostverlorenkade 16
4191 CH Geldermalsen

Back To Top