skip to Main Content

Staatssecretaris Vivianne Heijnen opent vernieuwd station Geldermalsen.

 

Na een bouwperiode van bijna 4 jaar is op donderdag 24 maart 2022 het project Spooromgeving Geldermalsen feestelijk afgesloten. Staatssecretaris Heijnen opende, samen met wethouder Van Maanen van de gemeente West Betuwe, Astrid Bunt directeur stations van ProRail, Anneke de Vries lid van raad van bestuur van NS, Quinten Passchier directeur marktontwikkeling bij Qbuzz en Remco Hoeboer namens de combinatie Dura Vermeer- Mobilis, officieel het vernieuwde station. Hiermee is een belangrijke mijlpaal bereikt in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Om de opening samen met reizigers te vieren, bood de stationshuiskamer de gehele dag een gratis kopje koffie of thee aan om van te genieten.

Toenemende aantal reizigers
Tussen Amsterdam en Eindhoven gaan steeds meer treinen rijden. Daarvoor is meer ruimte nodig op het spoor. In en om Geldermalsen en Tricht hebben we daarom het spoor en het station aangepast. Daarnaast hebben we diverse geluidsschermen geplaatst. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “Al meer dan 130 jaar stappen in Geldermalsen dagelijks reizigers in en uit de trein. We koesteren de geschiedenis van deze plek, maar hebben er ook voor gezorgd dat het station en de omgeving klaar zijn voor de toekomst. Door het aanleggen van een extra spoor en twee extra perrons kunnen er nu van Utrecht tot Den Bosch en van Dordrecht tot Tiel meer reizigers met de trein naar werk, studie en familie.”

Van traverse naar spoortunnel
Op het station zijn diverse werkzaamheden verricht, waarvan het afbreken van de traverse het meest in het oog springt. “Hierdoor is station Geldermalsen verlost van lelijke en oncomfortabele traverse” volgens wethouder Van Maanen van de gemeente West Betuwe. De traverse is vervangen door een spoortunnel. “ Aan beide kanten van het station leidt de tunnel tot een perronkap die qua vormgeving past bij de uitstraling van het station en de directe omgeving” aldus de wethouder.

Spooromgeving
In Tricht zijn de bestaande spoorwegovergangen ter plaatse van de Nieuwsteeg en de Lingedijk vervangen door onderdoorgangen. De Nieuwsteeg is geschikt voor fiets- en voetverkeer en de Lingedijk voor fiets-, voet- en autoverkeer. Aan de noordzijde van het station is in opdracht van ProRail een nieuwe randweg gerealiseerd. Een unicum voor de spoorbeheerder. Ook is hier bij deze randweg een derde onderdoorgang geopend. Astrid Bunt, directeur stations ProRail: “Dit project is voor ProRail in vele opzichten bijzonder geweest. Doordat we in korte tijd veel werkzaamheden hebben verricht hebben we ook veel gevraagd van de bewoners en de omgeving. Maar we hopen dat zij net als wij trots zijn op het eindresultaat met een nieuw station zonder traverse, een nieuwe spooromgeving zonder overwegen en een nieuwe randweg. “
Lingense Alliantie
Er is in relatief korte tijd veel gebeurd op en rond het spoor Geldermalsen. Om dit zo zorgvuldig en veilig mogelijk uit te voeren, met zo weinig mogelijk hinder en overlast voor de omwonenden en de omgeving, is besloten om de krachten van de opdrachtgever (ProRail) te bundelen met de opdrachtnemer (combinatie Dura Vermeer en Mobilis), als De Lingense Alliantie. Remco Hoeboer van de combinatie Dura Vermeer – Mobilis: “Door deze aanpak als De Lingense Alliantie waren we in staat om de complexheid van de realisatie van het project in de omgeving in goede banen leiden. Samen werkten we als één team.”

Elke tien minuten een trein
De aanpassingen in en rond Geldermalsen maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) op het traject Amsterdam-Eindhoven. ProRail voert PHS uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin werken wij samen met NS en KNV Spoorgoederenvervoer. Anneke de Vries, lid Raad van Bestuurd NS en verantwoordelijk voor alle stations: ”Door al het harde werk hebben reizigers en inwoners van Geldermalsen een plek om trots op te zijn. Een prachtig station waar ze prettig kunnen verblijven en die onderdeel uitmaakt van de omgeving. Door aanpassingen aan het spoor kunnen reizigers tussen Utrecht en Eindhoven elke 10 minuten met de trein en is er een snellere verbinding tussen de Betuwe en de Randstad.”

MerwedeLingelijn
De MerwedeLingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen, heeft nu een eigen spoor. Zo hoeven de treinen op die lijn niet meer het drukke spoor tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven te kruisen. ‘Wij zijn blij met ons eigen spoor op station Geldermalsen. Zo is de MerwedeLingelijn losgekoppeld van het hoofdspoor en hoeven wij geen andere sporen meer te kruisen en kunnen dus onafhankelijk van het andere treinverkeer rijden. Dit verhoogt de betrouwbaarheid van onze dienstregeling” zegt Quinten Passchier, directeur marktontwikkeling bij Qbuzz.

Bericht delen:

Neem contact met ons op
Heeft u vragen over de werkzaamheden van De Lingense Alliantie? Of heeft u een goed idee voor het project SpoorOmgeving Geldermalsen? Laat het ons weten via onderstaand contactformulier.

    06 53 59 98 51

    info@delingensealliantie.nl

    De Lingense Alliantie
    Kostverlorenkade 16
    4191 CH Geldermalsen

    © De Lingense Alliantie

    Back To Top