skip to Main Content

De Lingense Alliantie is in opdracht van ProRail bezig met de werkzaamheden voor het project SpoorOmgeving Geldermalsen. Een van de werkzaamheden betreft het realiseren van een onderdoorgang voor de nog aan te leggen Randweg. Op deze pagina leest u meer informatie over de onderdoorgang Randweg, zoals planning en het ontwerp.

 

Achtergrond
ProRail gaat een Randweg om Tricht realiseren om het oostelijk en het westelijk deel van de dorpskern met elkaar te verbinden. Waar de Randweg het spoor kruist, wordt er een onderdoorgang gerealiseerd met een maximale doorrijdhoogte van 4.60 meter. De Randweg takt in op de Middelweg en de Twee Morgen. Volgens onze planning is bouw van de onderdoorgang van de Randweg gereed in maart 2021. De Randweg zelf is in de zomer van 2021 beschikbaar voor verkeer.

 

Twee projecten: bouw onderdoorgang & bouw Randweg
ProRail heeft de bouw van de Randweg in twee delen gesplitst: de onderdoorgang en de weg zelf. De Lingense Alliantie heeft alleen de opdracht gekregen om de onderdoorgang te bouwen. Aannemer Van Wijk uit Nieuwegein is verantwoordelijk voor het realiseren van de Randweg. 

Bron: Toelichting landschappelijke inpassing Noordelijke Randweg Tricht, maart 2015 (website: PHS bibliotheek)

 

Ontwerp van de onderdoorgang Randweg

 

Onderdoorgang Randweg vanuit fietspad

Onderdoorgang Randweg vanuit autoweg

Onderdoorgang Randweg vanuit voetgangers-/fietspad

Bovenaanzicht onderdoorgang Randweg

Wandafwerking bij onderdoorgang Randweg

Onderdoorgang Randweg

Wij werken aan beide kanten van het spoor. In januari 2020 zijn wij gestart met de werkzaamheden voor de onderdoorgang. Aan de oostzijde van het spoor hebben wij bemalingen geïnstalleerd om het grondwater op peil te houden tijdens graafwerkzaamheden. In maart brengen wij damwanden en palen aan, zodat wij de nieuwe toerit van de onderdoorgang kunnen uitgraven. Na het uitgraven van de oostelijke toerit, starten wij met het betonwerk aldaar.

Het gedeelte van de onderdoorgang dat onder het spoor komt te liggen, wordt in de komende periode voorgebouwd aan de westzijde van het spoor. Wij hebben een voorbouwlocatie gemaakt en de spoormoot gaan wij opbouwen met wapening en beton. In mei starten wij aan de westkant met het aanbrengen van damwanden en palen en gaan wij de westelijke toerit uitgraven.

Van zaterdag 4 juli 2020 01:00 uur t/m dinsdag 7 juli 05:00 uur staat er een buitendienststelling van het spoor gepland tussen Houten en Den Bosch. In dit weekend rijden wij de voorgebouwde spoormoot onder het spoor. Deze spoormoot heeft een lengte van 47,5 meter en weegt in totaal 3,3 miljoen kilogram.

Foto gemaakt door Ab Donker.

 

Planning onderdoorgang Randweg

 

Back To Top